Saturday 6 October 2012

BAHASA MELAYU TAHUN 6

Bahagian C

Contoh menjawab Bahagian C ( Bahasa Melayu 2 )

Tulis lima nilai murni yang kamu peroleh daripada petikan di bawah.

     Karim menaiki monorel untuk pergi untuk pergi ke Stesen Sentral Kuala Lumpur. Apabila tiba di stesen itu, Karim melihat seorang lelaki  buta hendak menyeberangi jalan. Perasaan simpati timbul dalam hatinya. Tanpa membuang masa, dia mendekati lelaki  itu. Dia membantu lelaki itu melintas jalan dengan selamat.
    
Selesai membantu lelaki buta itu, Karim meneruskan perjalanannya ke sebuah kedai buku di Taman Jaya. Dia menaiki LRT untuk pergi ke sana. Dia ingin membeli beberapa buah buku cerita. Dia menjadikan amalan membaca  sebagai aktiviti pada masa lapang. Oleh sebab itu, dia pernah dinobatkan sebagai Tokoh Nilam peringkat sekolah.

     Setelah membeli buku yang dikehendaki, Karim bergegas pulang. Sesampainya di rumah, kelihatan ibunya sedang berbual dengan Mak Cik Lina, jiran sebelah rumahnya. Karim menegur Mak Cik Lina dengan muka yang manis. Kemudian, dia meminta diri untuk masuk ke dalam rumah.

Jawapan Contoh :

Belas kasihan              :  Karim simpati melihat seorang lelaki buta hendak melintas jalan.
Baik hati                      :  Karim membantu lelaki buta itu melintas jalan dengan selamat.
Memanfaatkan masa  :  Karim yang menjadikan amalan membaca sebagai aktiviti masa lapang.
Menghormati              :  Karim menegur Mak Cik Lina dengan muka yang manis.
Berhemah tinggi         :  Karim meminta diri untuk masuk ke dalam rumah daripada Mak Cik Lina
                                      dan ibunya.


      Berdasarkan petikan, kita mestilah bersikap belas kasihan seperti Karim simpati melihat seorang lelaki buta hendak melintas jalan. Selain itu, kita patutlah mengamalkan sikap baik hati seperti Karim membantu lelaki buta itu melintas jalan dengan selamat. Seterusnya, kita patutlah memanfaatkan masa seperti Karim yang menjadikan amalan membaca sebagai aktiviti masa lapang. Disamping itu, kita wajarlah menghormati orang yang lebih tua daripda kita seperti Karim menegur Mak Cik Lina dengan muka yang manis. Akhirnya, kita hendaklah berhemah tinggi seperti Karim meminta diri untuk masuk ke dalam rumah daripada Mak Cik Lina dan ibunya.

No comments:

Post a Comment