Wednesday 14 November 2012

Jom Baca Karangan Cereka

Nota
  •  Karangan jenis cereka bercorak kreatif atau cerita rekaan seperti cerita khayalan, cerpen dan cerita jenaka. 
  • Murid perlu melengkapkan cerita berpandukan pendahuluan cerita atau penutup cerita yang diberikan.
  • Dalam menghasilkan karangan ini, murid boleh menulis berdasarkan pengalaman sendiri atau berimaginasi.
  • Selain itu, cerita yang akan ditulis itu perlu memaparkan dya kreatif, mencabar dan mampu menarik minat pembaca.
  • Sebaik-baiknya urutan sesuatu cerita mestilah menarik dari suatu peristiwa ke suatu peristiwa yang lain.
Latihan :
' Hari ini, keputusan peperiksaan akan diumumkan. Aku tidak sabar-sabar untuk pergi ke sekolah.Setelah bersarapan dan menyalami ibu bapaku, aku turun ke bawah rumah untuk mengambil basikal burukku. Aku mengayuh basikal ke rumah kawan baikku dahulu.'

      Hari ini, keputusan peperiksaan akan diumumkan. Aku tidak sabar-sabar untuk pergi ke sekolah. Setelah bersarapan dan menyalami ibu bapaku, aku turun ke bawah rumah untuk mengambil basikal burukku. Aku mengayuh basikal ke rumah kawan baikku dahulu.

      Sebaik-baik sahaja tiba di rumah Tasnim, aku diberitahu oleh ibu Tasnim yang dia sedang bersarapan. Ibunya mengajakku bersarapan sekali, namun aku menolak pelawaan ibunya dengan baik kerana aku sudah bersarapan. Selepas itu, aku dan Tasnim mengayuh basikal bersama-sama ke sekolah. Jalan raya pada hari itu agak sibuk dengan kenderaan. Jadi, aku dan Tasnim mengayuh basikal di bahu jalan dengan berhati-hati. 

      Sampai sahaja di dewan sekolah, aku melihat ramai murid dan ibu bapa berada di sana. Pelbagai gelagat dapatku lihat. Ada yang berbual-bual, ada yang duduk termenung dan ada juga yang kelihatan resah gelisah. Walaupun sedih kerana ibu bapaku tidak dapat turut serta, namun aku tetap tabahkan hati. Aku faham dengan kesibukan mereka. 

      Akhirnya, saat yang ditunggu-tunggu pun tiba. Ketika berbaris untuk mengambil slip keputusan peperiksaanku, guru kelasku, Puan Norhayati memandangku dengan renungan yang tajam. Aku mula rasa cuak dan tidak selesa. Aku menundukkan kepalaku ke bawah. Ketika Puan Norhayati memanggil namaku, aku menghalakan pandanganku ke depan. Pada waktu itu, aku dapat melihat beberapa orang guru sudah berdiri di hadapanku. Aku berasa amat takut. Tiba-tiba, guru besar menghulurkan tangannya untuk berjabat denganku. Di saat aku menyambut huluran tangannya, semua guru mengucapkan tahniah. Aku lantas dipeluk oleh guru kelasku. Aku dinobatkan sebagai murid cemerlang sekolah pada tahun itu. Aku bersyukur dan berasa sangat gembira. Air mataku berguguran di pipiku. Aku mengucapkan terima kasih kepada guru-guru yang telah mengajar dan mendidikku selama ini.

      Selesai mengucapkan tahniah dan berjabat tangan dengan rakan-rakan, aku terus ke tempat letak basikal. Aku mengayuh basikal dengan laju menuju ke bendang. Dari jauh, aku dapat melihat ayah dan ibuku sedang minum di bawah dangau. Aku meloncat naik ke atas dangau dan terus memeluk mereka. Mereka kelihatan terkejut. Tetapi, sebaik-baik sahaja aku mengeluarkan slip keputusan peperiksaanku dari kocek seluar, mereka terus memelukku dengan erat dan menangis kegembiraan.

      Pada malam itu, sebelum tidur, ayah memanggilku. Aku berjalan menghampiri ayah yang duduk di anjung rumah. Ibu datang sambil menatang dulang yang berisi tiga cawan kopi lalu melabuhkan punggungnya di sebelah ayah. Ayah menghulurkan sesuatu kepadaku. Aku sungguh terkejut. Aku terharu apabila menerima seutas jam tangan yang cantik. Hal ini demikian kerana, sepanjang aku mendapat tempat pertama di sekolah, ayah mahupun ibuku hanya sekadar mengucapkan tahniah kepadaku. Sesungguhnya, inilah pengalaman manis yang tidak akan aku lupakan sampai bila-bila.

     

No comments:

Post a Comment