Sunday 11 November 2012

Jom Baca Karangan Peribahasa

'Genggam bara api biar sampai jadi arang'

     Peribahasa 'genggam bara api biar sampai jadi arang' bermaksud membuat sesuatu pekerjaan yang susah, hendaklah bersabar sehingga mencapai kejayaan. Peribahasa ini merupakan nasihat yang amat baik dan berguna terutamanya kepada murid-murid yang ingin mencapai kejayaan dalam hidup mereka.

     Kisah yang boleh dikaitkan dengan peribahasa ini ialah tentang Halim yang merupakan murid darjah enam dan bakal menduduki peperiksaan UPSR pada tahun ini. Sejak awal tahun, Halim tidak pernah lulus dalam ujian Matematik sedangkan subjek ini merupakan salah satu subjek yang penting. Hal ini menimbulkan kebimbangan dalam hatinya kerana dia tidak mahu gagal dalam peperiksaan. Apatah lagi, mengecewakan harapan ibu dan ayahnya yang selama ini mengharapkan dia beroleh kejayaan.

     Oleh yang demikian, Halim bertekad untuk berusaha dengan bersungguh-sungguh. Dia tidak mahu berputus asa. Dia bersikap sabar serta rajin berusaha untuk berjaya dalam peperiksaan. Di sekolah, Halim sentiasa bertanyakan soalan yang tidak difahaminya kepada guru Matematik. Kadangkala, Halim juga akan merujuk kepada rakan-rakannya yang mendapat keputusan cemerlang dalam subjek tersebut. Dia tidak mahu ketinggalan untuk menguasai setiap topik yang diajar dalam ilmu hisab itu.

     Jika ada waktu terluang sama ada di rumah atau di sekolah, Halim rajin membuat latihan Matematik, terutamanya topik-topik yang sukar. Di rumah pula, Halim akan memperuntukkan masa sekurang-kurangnya dua jam setengah untuk membuat latihan Matematik yang diberi oleh gurunya. Dia juga rajin membuat latih tubi Matematik di dalam buku kerja yang dibeli oleh ayahnya. Dia gigih berusaha untuk mencapai keputusan yang cemerlang. Dia yakin, dia mampu memperoleh kejayaan seperti orang lain juga.

     Beberapa bulan kemudian, peperiksaan UPSR pun tiba. Halim telah bersedia untuk menjawab soalan Matematik. Sepanjang peperiksaan subjek Matematik berlangsung, Halim menjawab dengan tenang dan penuh yakin. Segala kemahiran yang dipelajari digunakan ketika menjawab soalan. Setelah menanti dengan penuh sabar, akhirnya keputusan UPSR diumumkan. Halim mendapat keputusan yang cemerlang dalam peperiksaan UPSR itu. Halim tidak menyangka dia akan mendapat 5A dalam peperiksaan tersebut. Halim bersyukur atas kejayannya itu.

     Sifat Halim yang sabar dan rajin berusaha itu telah membuahkan hasil. Kisah Halim ini wajar dijadikan pengajaran serta teladan. Hal ini demikian kerana Halim telah membuktikan bahawa dalam hidup ini, kita harus bersabar dan rajin untuk beroleh kejayaan. Sesungguhnya tiada jalan singkat untuk memperoleh kejayaan dalam pelajaran. Hanya mereka yang sabar dan gigih berusaha akan mencapai apa yang diinginkan seperti peribahasa , 'genggam bara api, biar sampai jadi arang'.

No comments:

Post a Comment